”Between stimulus and response there is a space.
In that space is our Power to choos our response.
In our response lies our growth and our freedom.”
Viktor E.Frankl

Tyvärr, eller turligt nog, gäller inte gamla sanningar längre. Inte om mig och inte om dig. Vi kan inte längre skylla på att ”jag är sån här” i olika sammanhang och slå oss till ro med det. Ja, vi kan förstås välja att göra det men det duger inte längre som försvar om vi ska hårddra kunskapen från moderna neurovetenskaplig forskning.

Det verkar nämligen stå utom allt tvivel att vår hjärna är formbar genom hela livet. Det finns idag många oberoende studier och mycket forskning som visar på att detta, med stor säkerhet, gäller. De nätverk vi har av neuroner (nervceller) och synapser (kommunikationsklyftan mellan nervcellerna) i våra hjärnor påverkas och omformas ständigt av vad vi känner, tänker och gör.

Jobbigt eller fantastiskt? Som alltid beror det förstås på. För den som vill förändra något i sitt liv är det en enorm möjlighet. Ta till exempel alla som har jättesvårt att delegera, be om hjälp och säga nej, tre faktorer som ofta finns med hos stressade personer. Jag vet inte hur många gånger jag har hört ”jag vill ändra på detta men det går inte, jag är helt enkelt sån som har jättesvårt att säga nej eller att be om hjälp”.

Det är alltså inte riktigt sant, även om det kan kännas så. Och visst kan det vara svårt att förändra. Men med den nya kunskapen om vår förändringsbara hjärna blir det faktiskt lite lättare. För det första vet vi att det är möjligt, ingen är förutbestämd att vara en överdriven ja-sägare som ständigt tar på sig för mycket. För det andra blir det, med kunskap om hur neuroplasticiteten (dvs ändringar som sker i hjärnans organisation som resultat av erfarenhet) fungerar, lättare att designa övningar för att ändra sitt beteende. För det handlar om att öva. Att ta små steg och att upprepa dem ofta. Det är då nätverket i hjärnan kan formas om.

Tänk vad fantastiskt det är att vi har möjligheterna till förändring i våra egna händer – ursäkta; hjärnor! Att vi inte behöver vara fast i ett eget beteende som vi egentligen retar oss på eller till och med mår dåligt av. Vi har en inneboende och fullt möjlig formbarhet i hjärnan. Det innebär inte att det är helt lätt, men det går. (Det ger också en förklaring till varför det är så svårt att ändra på andra, tänker jag.)

Ta med neuroplasticiteten i beräkningen när du ska genomföra dina förändringar. Ska du börja träna så börja med att ta på dig träningsskor och ta en rask promenad i 5 minuter 1-2 ggr/vecka. Vill du äta mindre så börja med att inte ta om vid någon måltid. Ska du sluta äta godis så ta det en dag i taget och låt bli godis just idag. Imorgon kan du fatta samma beslut. Vill du bli bättre på att ringa dina vänner så ring ett samtal i veckan.

Håll ut – minns att tålamod och envishet är dina bästa egenskaper för att skapa nytt beteende. Är du en av dem som inte är rustade med tålamod? Det går också att förändra!

 

Vissa tycker om att planera semestern i detalj och andra att få ta dagen som den kommer. Vissa åker utomlands på surfsemester och vissa föredrar att stanna och uppleva Sverige. Hur du än väljer att göra på din semester är självklart upp till dig. Här kommer fem tips som ökar chanserna att skapa den semester du önskar.

1. Varva ner i lagom takt
Varva ner i en takt så att ditt liv inte tar tvärstopp när du går på semester. Kroppen tycker om att varva ner lite långsamt. Så passa på att aktivera dig i lagom dos även på semestern den första tiden. Annars får kroppen en smärre chock. Att gå ifrån full action till hundra procent vila är inget kroppen mår bra av.

2. Stäng av mailen
Stäng av din dator och din mail i telefonen, annars är det väldigt lätt att smygtitta på alla jobbmail. Då kommer din hjärna garanterat att sätta igång att tänka på jobb hela tiden. Så lägg in ”Jag är på semester.. ” meddelande och ha tilltro till att allt är precis som det ska vara. Måste någon nå dig akut kommer de garanterat att nå dig tillslut via telefonen.

3. Förbered semestern med ett familjeråd
Många tänker kanske att ”I sommar ska vi alla umgås och alla ska vara glada hela tiden.” Tänk på att det inte är realistiskt att alla vill umgås hela tiden eller heller vara glada hela tiden. Sätt er istället ner en stund och ha familjeråd (om man är en familj) och gå igenom vad ni alla förväntar er av semestern, så ökar chanserna att ni får många fler glada stunder tillsammans och för er själva

4. Släpp taget
Tankar produceras av din hjärna hela tiden som på löpande band. Det är bara tankar, det är inga sanningar. Vissa tankar gynnar dig, andra inte. Vissa handlar om jobb andra inte. Så lär dig att observera dina tankar och släpp sedan taget om de du inte vill lägga någon tid eller fokus på. Det är ditt eget val och det kan du göra genom att helt enkelt fokusera på något annat, precis på vad som helst. Genom att göra så släpper du iväg de tankar du vill släppa.

5. Njut av semestern här och nu
Njut av semestern här och nu utan att tänka på det som kommer sen. Ta vara på stunden och ta in nuet med så många sinnen som möjligt. Lägg märke till vad du ser, hör, känner och säger till dig själv. Ju fler sinnen du väljer att vara i stunden med desto enklare är det att bibehålla fokus på just nuet. När tankarna sedan svävar iväg, vilket de alltid gör, bara koppla tillbaka till stunden med dina sinnen och din andning igen.

Lycka till och jag önskar dig en riktigt härlig sommar!

Många nya chefer gör misstaget att kasta sig in i nya uppsatta mål. Det är lätt att tro att om jag visar att jag kan prestera så blir jag accepterad. Man glömmer det viktigaste. Att först skapa ett fungerande team med ny ledare.

  1. Lär känna varandra. Se till att medarbetarna känner varandra och dig innan ni fokuserar på jobbpratet.
  2. Visa vad du står för. Berätta vilka prioriteringar du har och vad som ligger bakom dina beslut. Berätta vad du förväntar dig och hur du kommer att utvärdera medarbetarna och ert arbete.
  3. Berätta hur du vill att ni ska jobba. Mötesrutiner mm så att alla känner sig inkluderade.
  4. Sätt nya eller förtydliga redan satta mål.
  5. Var tillgänglig. Håll dörren öppen och överkommunicera heller än tvärtom.
  6. Fira tidigt. Att hitta och lösa ett problem som får tydlig effekt visar att du får saker gjorda.

Läs hela Carolyn O’Hara’s blogg på Harvard Business Review .