Äntligen fredag! – Dags för återhämtning

Inom idrotten följer vila efter hårda prestationer. I arbetslivet är det ofta tvärtom. Projekt och arbetsuppgifter avlöser varandra och stressen ökar. Så föga överaskande tänker jag slå ett slag för att du ägnar dig extra mycket åt återhämning i helgen! Hur återhämtar du dig efter en hård arbetsinsats eller arbetsvecka?

Ett sätt att bättre hantera stress, är att se till att få ordentligt med vila. Då menar jag inte kaffepausen med kollegorna, det har nämligen visat sig att de stunderna inte är särskilt återhämtande. Kafferasterna är bra för att man tänker på annat en stund, men för att få mer återhämning ska man ta några minuter för sig själv efteråt och gå ner i varv ordenligt. Här kan det hjälpa att lära sig en kort och effektiv avslappningsteknik (jag bjuder på en väldigt enkel variant längre ner i texten)

Natur, idrott, musik och vackra saker som till exempel konst kan också vara bra för att varva ner och återhämta sig. Körsång har visat sig sänka stressnivåerna på ett bra sätt. Att vara ute i naturen gör att hjärnan varvar ner. Det säger sig nästan självt att det inte ger samma effekt att gå omkring i stan, där månaste man vara mer fokuserad.

Fysisk aktivetet är bra för alla, även för stressade personer, men det kan också bli ytterligare ett krav att avsätta tid för träning om man sätter upp vissa mål för att prestera.

Att umgås med vänner där man kan vara sig själv är bra, men är det tvingande kan det bli lika belastande som annat.

Den enskilt viktigaste källan till vila är sömnen.  Att avsätta en tid på kvällen för nedvarvning och se till att värna om sin nattsömn, är en förutsättning för att hjärnan ska fungera. Att få till en bra återhämtning under dagen bidrar till en god återhämtning i sömnen, även om man inte har sömnproblem…

Helger återställer balansen mellan stress och återhämning. Arbeta gärna med något du tycker är trevligt och angenämnt, men inte det vanliga jobbet. Äntligen fredag!

Och här kommer en väldigt enkel avslappningsövning:

1. Slut ögonen.
2. Ta ett djupt andetag
3. Andas ut
4. Koncentrera dig på att slappna av i musklerna och notera hur det känns i kroppen.

Repetera så länge och ofta du vill och kan.

Ha en skön helg!