”Det är sån här jag är!” fungerar inte längre!

”Between stimulus and response there is a space.
In that space is our Power to choos our response.
In our response lies our growth and our freedom.”
Viktor E.Frankl

Tyvärr, eller turligt nog, gäller inte gamla sanningar längre. Inte om mig och inte om dig. Vi kan inte längre skylla på att ”jag är sån här” i olika sammanhang och slå oss till ro med det. Ja, vi kan förstås välja att göra det men det duger inte längre som försvar om vi ska hårddra kunskapen från moderna neurovetenskaplig forskning.

Det verkar nämligen stå utom allt tvivel att vår hjärna är formbar genom hela livet. Det finns idag många oberoende studier och mycket forskning som visar på att detta, med stor säkerhet, gäller. De nätverk vi har av neuroner (nervceller) och synapser (kommunikationsklyftan mellan nervcellerna) i våra hjärnor påverkas och omformas ständigt av vad vi känner, tänker och gör.

Jobbigt eller fantastiskt? Som alltid beror det förstås på. För den som vill förändra något i sitt liv är det en enorm möjlighet. Ta till exempel alla som har jättesvårt att delegera, be om hjälp och säga nej, tre faktorer som ofta finns med hos stressade personer. Jag vet inte hur många gånger jag har hört ”jag vill ändra på detta men det går inte, jag är helt enkelt sån som har jättesvårt att säga nej eller att be om hjälp”.

Det är alltså inte riktigt sant, även om det kan kännas så. Och visst kan det vara svårt att förändra. Men med den nya kunskapen om vår förändringsbara hjärna blir det faktiskt lite lättare. För det första vet vi att det är möjligt, ingen är förutbestämd att vara en överdriven ja-sägare som ständigt tar på sig för mycket. För det andra blir det, med kunskap om hur neuroplasticiteten (dvs ändringar som sker i hjärnans organisation som resultat av erfarenhet) fungerar, lättare att designa övningar för att ändra sitt beteende. För det handlar om att öva. Att ta små steg och att upprepa dem ofta. Det är då nätverket i hjärnan kan formas om.

Tänk vad fantastiskt det är att vi har möjligheterna till förändring i våra egna händer – ursäkta; hjärnor! Att vi inte behöver vara fast i ett eget beteende som vi egentligen retar oss på eller till och med mår dåligt av. Vi har en inneboende och fullt möjlig formbarhet i hjärnan. Det innebär inte att det är helt lätt, men det går. (Det ger också en förklaring till varför det är så svårt att ändra på andra, tänker jag.)

Ta med neuroplasticiteten i beräkningen när du ska genomföra dina förändringar. Ska du börja träna så börja med att ta på dig träningsskor och ta en rask promenad i 5 minuter 1-2 ggr/vecka. Vill du äta mindre så börja med att inte ta om vid någon måltid. Ska du sluta äta godis så ta det en dag i taget och låt bli godis just idag. Imorgon kan du fatta samma beslut. Vill du bli bättre på att ringa dina vänner så ring ett samtal i veckan.

Håll ut – minns att tålamod och envishet är dina bästa egenskaper för att skapa nytt beteende. Är du en av dem som inte är rustade med tålamod? Det går också att förändra!