Hur gör du för att bli stressad?

Faktum är att hur eländig den frågan än är så kan det just vara svaret på den som är nyckeln till att du lär dig hantera din stress. Väldigt enkelt så kan stress hanteras på två sätt.

Förändra ditt förhållningssätt till det som stressar dig eller Förändra ditt beteende

För att kunna göra något av ovanstående så är första steget att bli medveten om kroppens och knoppens varningssignaler, bli medveten om vilka krav (orimliga) vi ställer på oss själva många gånger.  Andra steget är handling. Det är nu vi börjar prata om olika sätt att hantera vår stress.  Om att börja bygga nya muskler eller att trampa upp nya stigar för att förhålla oss till det vi gör och/eller börja göra annorlunda.

Det är bara du som kan förändra ditt liv. Här kommer några råd som kan hjälpa dig:

Avslappning  hjälper dig att hitta inre balans. Slappna av och lyssna på vad kroppen har att säga dig. Om du konstant har värk, är trött eller är lättretlig kan det vara signaler att du behöver prioritera om, sakta ner eller ta itu med det som är fel. Planera in tid för återhämtning och lägg in pauser i livet.

Sätt dig själv högre upp då din prioriteringslisa. För en del är det tillräckligt att tillåta sig prestera lite mindre både här och där för att lindra stress. Andra behöver välja bort delar helt och hållet. Men behåll det du njuter av att göra och det du tycker är roligt.

Lev sundare. Fysiskt träning, rätt kost och bra med sömn är nödvändiga förutsättningar för att hålla kroppen i trim. (Se upp för de fyra S-en. Sömn, Socker, Stillhet och stress)

Bli observant på dina tankar. Träna dig i att tänka positivt, leta möjligheter och sluta älta självanklagelser och för höga krav. Fråga dig  ”vad ger den här tanken mig”  ”är den sann?” ”hjälper den eller stjälper den mig?”  Om den stjälper dig vad kan du tänka istället?

Lär dig säga NEJ till sådant du inte vill, kan eller har lust till. Ta dig en stunds timeout, dra dig undan och be att få återkomma. Det är få saker som behöver göras omedelbart.

Planera och rangordna dina arbetsuppgifter efter hur viktiga de är. Skjut inte saker på framtiden. Skriv upp det du ska göra så att du inte blir stressad av att glömma något. Gör sedan en sak i taget.

Skratta ofta. Se till att du får några skratt om dagen. Genom att skratta får vi ofta ett nytt perspektiv på det som orsakar stress. Se på dig själv med humor.

Vårda vänner. Vänner är bra till allt och alla situationer och tankar. Små som stora. Roliga som besvärliga. Vänner mår bra av att få hjälpa till!

Ha mod. Inse att inre stress inte orsakas av situationen i sig. Det är din attityd och din tolkning av det som sker som är svaret på frågan om du ska bli stressad eller inte. Ha mod att ändra på saker som kan ändras. Acceptera det som inte kan ändras. Antingen ändrar du situationen eller ändrar din inställning till den.

Lös dina konflikter. Olösta konflikter mognar sällan bra. De ligger enbart och gnager och tar massor av energi.

Var snäll med dig själv. Inser att du duger precis som du är. Var lika tolerant mot dig själv som du är mot andra.