Ny som chef?

Många nya chefer gör misstaget att kasta sig in i nya uppsatta mål. Det är lätt att tro att om jag visar att jag kan prestera så blir jag accepterad. Man glömmer det viktigaste. Att först skapa ett fungerande team med ny ledare.

  1. Lär känna varandra. Se till att medarbetarna känner varandra och dig innan ni fokuserar på jobbpratet.
  2. Visa vad du står för. Berätta vilka prioriteringar du har och vad som ligger bakom dina beslut. Berätta vad du förväntar dig och hur du kommer att utvärdera medarbetarna och ert arbete.
  3. Berätta hur du vill att ni ska jobba. Mötesrutiner mm så att alla känner sig inkluderade.
  4. Sätt nya eller förtydliga redan satta mål.
  5. Var tillgänglig. Håll dörren öppen och överkommunicera heller än tvärtom.
  6. Fira tidigt. Att hitta och lösa ett problem som får tydlig effekt visar att du får saker gjorda.

Läs hela Carolyn O’Hara’s blogg på Harvard Business Review .