Delegera enkelt i fyra steg

Att delegera kan upplevas svårt. Den amerikanska författaren Michael Hyatt har identifierat fyra steg för att delegeringen ska lyckas.

1. Välj ut de uppgifter du vill delegera. I första hand sådant som du gör ofta och på ungefär samma sätt. Det underlättar när du ska beskriva hur uppgiften utförs.

2. Fråga dig om det finns delar i upplägget som du kan plocka bort eller förenkla. Ju enklare du gör det desto lättare kommer det att bli att hitta någon att delegera till.

3. Skriv ner hur uppgiften ska utföras, allra helst i steg-för-steg-format. De flesta hoppar över den här biten, men en bra beskrivning är A och O för att delegeringen ska bli lyckad.

4. Gå igenom uppgiften med den du delegerar till. Ha lite tålamod i början. Tanken är att du ska spara tid på att delegera, men i början krävs viss investering. Den tid du lägger ner nu får du igen många gånger om.