Mysterier och Mirakel – Därför är det viktigt att sova!

”The amount of sleep required by the average person is five minutes more”
Wilson Mizner

Här följer kortfattat resultat av olika studier som gjorts kring vår sömn. Vill du läsa mer kan du klicka här och läsa mer om respektive studie.

  1. Placebo sömnen
    Sömnen är en listig rackare. Om vi tror att vi har haft en fantastiskt skön sömn så känner och presterar vi bättre, även om vi inte sovit bättre än vanligt.
  2. Emotionell sömn
    Under sömn blir våra minnen omorganiserade och starkare. Dessutom mappar hjärnan våra minnen i olika kategorier och bestämmer vad vi ska spara och vad som ska kastas.
  3. Vi sover sämre vid fullmåne
    Vid fullmåne tar det ca 5 minuter längre at somna in och vi sover i genomsnitt 20 minuter kortare. Dessutom går hjärnaktiviteten ner med ca 30% vid tiden runt fullmåne.
    Forskare tror det kan bero på att vi har en s.k. ”månklocka” inom oss som sårar cykler och som påverkar våra hormonnivåer.
  4. Junk food Cravings
    Vid för lite sömn ökar aktiviteten i de delar av hjärnan som associeras med belöning och vi får s.k. ”cravings” efter skräpmat.
  5. Lär i sömnen
    Det är inte möjligt att lära sig något nytt i sömnen men vi kan förstärka något som vi redan lärt oss/kan.
    Vi lär oss dessutom enklare efter en god sömn. En 90 min tupplur kan räcka.
    När vi lär oss något motoriskt, som att spela piano, fortsätter hjärnan att processa informationen efter att vi är färdiga. När övningen tas upp igen efter en natts sömn så har studier visat att vi förbättrats under sömnen.
  6. Vinster av en sex minuts sömn
    Även den korta sömnen är värdefull. En studie av Lahl (2008) visade att en sexminuts powernap var tillräckligt för att förbättra resultatet vid en ”memory” test.
  7. Barns sömn
    Barn processar betydligt mer information än vuxna (då mycket är nytt för dem). Studier visar att barn som har regelbundna sovtider och sover bra lär sig bättre.
  8.  Ungdomar behöver mer sömn
    Vanligtvis behöver ungdomar en eller två mer timmar sömn än vuxna. I en studie lät man ungdomarna sova 25 minuter längre på morgonen. Det resulterade i mindre sömniga studenter under dagen och mindre deprimerade.
  9. Relationsproblem
    Vi är oftast ”som sämst” efter en dålig natts sömn. Men vad gör det med våra relationer? En ny studie (Gordon& Chen, 2013) visar att enbart en dålig natts sömn kan vara överaskande påverkan på våra relationer.

    Föga överaskande så är sömn viktigt för vårt välmående och för att prestera bra. Så vad behöver du för att sova bra och tillräcklig mycket?